ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREElektromobilność
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.


SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Autobusy elektryczne uzupełniają nową linię trolejbusową w Tychach
14.01.2021r. 13:45

Sieć trolejbusowa w Tychach (Śląskie) liczy już osiem linii oznaczonych literami od A do H - podał w czwartek miejscowy samorząd. To efekt uruchomienia nowej, blisko 12-kilometrowej linii H, obsługiwanej naprzemiennie trolejbusami z akumulatorami i autobusami elektrycznymi.
Jak przekazała w czwartek rzeczniczka tyskiego magistratu Ewa Grudniok, ósma linia obsługiwana przez Tyskie Linie Trolejbusowe zastąpiła z początkiem stycznia br. dotychczasową linię autobusową nr 291, kursując po jej trasie, z rozszerzoną obsługą dzielnicy Żwaków. Linia H łączy Dworzec PKP ze Szpitalem Wojewódzkim, przejeżdżając między innymi przez Osiedle C, Suble oraz Żwaków.

Uruchomienie linii to jeden z efektów realizacji unijnego projektu, obejmującego m.in. zakup dwóch elektrobusów (zamówionych w poł. 2019 r. za niecałe 5,7 mln zł brutto) oraz obsługę dotychczasowej linii autobusowej nr 291 pojazdami elektrycznymi. Elektrobusy Solarisa zostały wprowadzone do ruchu w połowie ub. roku. Teraz obsługują linię H na zmianę z trolejbusami bateryjnymi.

Według informacji Grudniok w dni robocze linię H obsługują dwa pojazdy, a w soboty i niedziele - po jednym. "Pierwszego dnia do obsługi linii został wytypowany trolejbus Solaris Trollino 12MD numer 42, wyposażony w litowo-tytanowe baterie trakcyjne" - wskazał cytowany przez Grudniok prezes spółki TLT Marcin Rogala.

Autobusy elektryczne obsługujące linię H ładują baterie na przystanku końcowym Szpital Wojewódzki - za pomocą szybkiej ładowarki pantografowej. Podczas jednego kursu linii H rozładowuje się około 15 proc. pojemności baterii elektrobusu. W przypadku trolejbusu, który część trasy pokonuje jest z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jest to 30 proc. pojemności baterii.

Trolejbusy na linii H ładują baterie podczas jazdy na odcinku E.Leclerc - Dworzec PKP - Begonii, gdy są podłączone do sieci trakcyjnej, a także podczas postoju na obu przystankach końcowych. Podłączanie trolejbusu do sieci odbywa się w sposób automatyczny, za pomocą zainstalowanych na niej specjalnych daszków.

Linia H jest trzecią po E i G, gdzie trolejbusy regularnie wykorzystują napęd alternatywny w postaci baterii trakcyjnych. Obie te linie uruchomiono we wrześniu 2019 r., wraz z uruchomieniem nowego odcinka sieci trolejbusowej - wzdłuż ul. Stoczniowców i Sikorskiego, przez Rondo Zesłańców Sybiru i tzw. pętlę paprocańską do ul. Beskidzkiej, czyli drogi krajowej nr 1.
Tylko na jego fragmencie rozwieszono nową sieć trakcyjną, pozostałą część trolejbusy pokonują na bateriach. W tym celu TLT kupiły trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwalają na przejechanie blisko 30 km bez podłączenia do sieci, z pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem.

Skierowano tam wówczas dwie linie - obie obsługiwane nowymi trolejbusami. Nowa linia G jedzie przeciwnie do istniejącej już wcześniej linii E, której trasę zmieniono i nadano charakter okrężny. W ten sposób obie linie uzupełniają się, obejmując komunikacją trolejbusową tyskich osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu.

Trolejbusy kursują, korzystając z nowej sieci trakcyjnej rozwieszonej na ponadkilometrowym odcinku Rondo Zesłańców Sybiru - Sikorskiego Wiadukt. Zdecydowano się ją zbudować ze względu na wzniesienie drogi. Rozbudowa tyskiej sieci trakcji trolejbusowej połączyła dwie ekologiczne inwestycje - na nowych słupach trakcji trolejbusowej zawieszono 113 nowych ledowych opraw oświetleniowych.

Inwestycję TLT związaną z uruchomieniem linii E i G (budowę nowej sieci trakcyjnej z podstacją, modernizację fragmentu istniejącej sieci, wymianę oświetlenia ulicznego i zakup dwóch elektrobusów oraz trzech trolejbusów hybrydowych) współfinansowały w 75 proc. unijne fundusze z programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt to blisko 23 mln zł.

Była to część wartego ponad 164 mln zł projektu POIiŚ, zakładającego także m.in. gruntowną przebudowę zaplecza technicznego zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach oraz zakup przez tego przewoźnika ponad pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem (CNG), mikrobusów, elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego.

Trolejbusy w Tychach kursują nieprzerwanie od ponad 35 lat. W mieście funkcjonuje obecnie osiem linii oznaczonych literami od A do H. Całkowita długość trakcji trolejbusowej to ponad 40 km. Dotąd po tyskich ulicach jeździły 24 trolejbusy. W ostatnich dnia spółka podała, że przez najbliższy rok po jej sieci będą kursowały też dwa lubelskie trolejbusy Solaris Trollino 12M.

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2021
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE